Malmö Velo Classic – i blåsväder

Att Skåne är platt är det inte många som vill kännas vid efter lördagens Malmö Velo Classic. Kläggerödsbacken i motvind känns! Men, i jämförelse med Slimmingebacken där hela tätklungan gick på rött var dagens andra stigning över Romeleåsen ganska behaglig.
Det var just i Slimminge som den stora gallringen skedde. Om det fanns 50 personer i klungan innan backen så var det inte fler än 20 kvar när vi nått toppen.  Jag själv passerade backkrönet som 10:a, men av någon anledning började jag hyperventilera och var i ordentlig kris. Som tur var kom nedförsbacken och i +80 km/h var jag i kapp tätklungan innan Blentarp. Två personer befann sig då i utbrytning, men de blev inhämtade igen och den hårda vinden gjorde alla andra försök att gå loss misslyckade. Vi var väl samlade med 1 km kvar till mål då den första allvarliga attacken kom och fältet sprack av. Jag kom in i kyrkbacken bland de främsta och såg  Mumie-Jocke gå mot en klar seger. Spurt är inte min bästa disciplin, men en sjätte plats blev det till slut.

Så här i efterhand har de snackats en del om att tävlingen är ett svartlopp och de tävlingscyklister som var med i detta osanktionerade lopp kan straffas med både böter och indragen licens.  Att Malmö Velo Classic är en tävling som lockar ett stort antal cyklister, med och utan tävlingslicens är något som är bra och viktigt för sporten. Att arrangören väljer att genomföra loppet utan att ha den sanktion som krävs är dock förvånande. Samtidigt tycker jag att arrangemanget genomfördes på ett tryggt och säkert sätt med många motorcyklar och bra flaggvakter vilka höll ordning på alla de korsningar som vi passerade. Jag tycker också att regler ska följas och under avsnittet om “förbjudna tävlingar” (pkt. 1.2.019) i de tävlingsregler som jag accepterat i och med mitt licensinnehav står det att en licensinnehavare får ej delta i tävling som ej finns upptagen på nationella, kontinent- eller världsprogrammet eller som ej är kända av nationsförbund, världsdelsorganisation eller UCI. Straffet för mig som licensinnehavare är en månads avstängning (passar bra nu när säsongen är slut) och böter på 50-100 schweiziska franc, c:a 350-700 kr.

Men, om vi lyfter blicken lite högre kanske det tål att tänkas på vilket det egentliga problemet är här. Nog tusan är det allvarligt att arrangera en tävling med plats för 800 personer utan att ha koll på de bestämmelser som gäller, framförallt i form av säkerhet och ansvar. Förra året var det mycket snack om Cykelförbundets nya regler för motionslopp och det är här som debatten borde fortsätta – i cykelsportens intresse. En sak som slog mig under loppet är det finns fantastiskt många starka cyklister i motionsloppen som aldrig deltar i “riktiga” cykeltävlingar.  Vad kul det hade varit med stora startfält där. Fast då behövs nog en annan form av klassindelning än sport, senior och elit. Läge för ändring till mer nivåindelade klasser!

Bilderna är lånade av Cyclesport.se.

8 svar på ”Malmö Velo Classic – i blåsväder

1. A-, B-, C- och D-klass med poängsystem är väl lösningen på klassproblemet. Kanske hade det gjort det mer intressant också. Det är ju bara att ta en titt över sundet… 🙂

2. Jag tycker backbilden (nr. 5/den i mitten) är mycket bra. Jag slås dock av det faktum att när du äntligen blir fotad nerifrån, ja så tittar du uppåt! 😉

3. Hej,
    det är jag som är ansvarig arrangör för Malmö Velo Classic.
    Tanken med Malmö Velo Classic är att det ska likna de Gran Fondo lopp som finns på kontinenten och bidrar till att cykling är en riktigt stor sport i dessa länder.

Sanktionsavgift hade kostat 12.000 kr och då hade vi sluppit att teckna egen försäkring – m a o hade vi gärna betalt det och anordnat loppet tillsammans med en klubb ansluten till RF. Troligtvis hade vi fått ännu fler cyklister då.

Varför sökte vi då inte sanktion?

Anledningen är att om man ansöker om sanktion måste man även följa
    SCF:s regler för motionslopp. De regler som vi inte följer är:
    1. Gemensam start. Enligt SCF får man starta max 70 personer
    med 2 minuters mellanrum (om jag har förstått detta rätt). Blir tråkigt
    och krångligt förfarande. Ska man då låta efteranmälda starta sist?
    Ska alla vara seedade? Hur ska man kunna få de som vill köra snabbt
    vara där framme? Eller ska de göra galna omkörningar i början?
    Vår åsikt är att genom några kilometer med tätbil som ej får passeras
    så ordnar fältet upp sig. De som har mer bråttom ställer sig automatiskt
    längre fram och vice versa. Sedan blir det mindre påverkan på vägnätet
    om alla startar samtidigt mot om man skulle dra ut på det.

2. Inte visa resultatlista. De allra flesta cyklar både träning och motion
    med cykeldator eller GPS. Det är kul att jämföra sina egna tider under
    olika perioder och mellan olika år. Att då inte få publicera dessa är löjligt.
    Vätternrundan, Gran Fondo Eslöv / Kungsbacka bl a publicerar tiderna
    online. Att just dessa lopp drar mycket cyklister borde väl signalera lite vad
    cyklisterna vill ha! Sedan finns det givetvis även plats för lopp utan
    individuell tidtagning – typ Ringsjön Runt som också har sina deltagare.

Visst finns det kanske finns lopp som har sanktion men ändå har gemensam start och visar resultatlista. Själv har jag valt att inte ansöka om sanktion för att slippa att sedan medvetet bryta mot ingångna avtal!

M v h

Anders Sjöberg

• Anders, som jag skrev i inlägget var vi många som var nöjda med hur MC-förare och flaggvakter jobbade i lördags. En klar förbättring i jämförelse med 2011. Hela grejen med om det får finnas en resultatlista eller inte är riktigt löjlig och här får gärna Cykelförbundet komma med motiv/förklaringar.

Om man ser till antalet deltagare så fyller Malmö Velo Classic en viktig roll för cykelsporten i regionen och jag hoppas att arrangörer, förbund etc. kan finna fungerande lösningar som för vår idrott framåt. Intresset för cykel har inte varit större än vad det är just nu och det känns som det bara fortsätter att öka.

4. Kul att läsa hur ”ni där framme” upplevde det och hur ni känner er under loppet.
    Jag kom ”mitt i gröten” och är sjukt nöjd med så väl hur loppet arrangerades som min egen insats. Började cykla (och träna) i år men har cyklat liiiite tidigare ”i tidernas begynnelse”…så även jag hade krampkänningar och var heeelt slut i mål. Kändes skönt att det fanns sjukvårdspersonal på plats trots att det aldrig var aktuellt för min del – behövde bara vila ut och dricka. 🙂
    Gillar grejen med att det är många som cyklar och att det är tidtagning så att man sedan kan se hur fort andra cyklat. Jag har ingen licens så jag behöver inte vara rädd för att få den indragen men jag förstår inte hur Förbundet tänker då de ska undersöka loppet och om de ska straffa cyklister med böter och avstängningar. De bör ju öka intresset för cykel, inte minska det…
    Uppskattar att arrangören tar sig tid att förklara ”tänket” bakom att inte vara ett sanktionerat lopp.
    Känns som Förbundet hycklar då de dels vill att intresset för cykel ska vara stort och sedan har ålderdomliga regler som inte är anpassade till dagens tekniska utveckling med tidtagning, dels ser genom fingrarna/reglerna då de egna föreningarna har så väl tidtagning som stora grupper. På Göingerundan var det väl ganska många som stack iväg samtidigt…och det var tidtagning.
    Håller med att man gärna vill cykla med jämlikar – eller de som är precis bättre så att man behöver pressa sig lite extra. Det svåra är även för en motionär som undertecknad att hitta en klunga som går i rätt fart. Fick ”jaga” de första 25 km innan jag kom ifatt en stor klunga som jag kunde hänga på och vila i ett tag. 🙂 Var dock inte helt nöjd så rätt var det var så var jag främst i den…och sedan själv igen ett tag…innan jag blev ikappåkt. :D/Christer

• Bra tankar, Christer. Jag körde också Göingerundan. Nog tusan var det tidtagning och extra belöning till de som kom in under 4 h. Och visst startade vi alla samtidigt.

Det är svårt med klungor. Om du lyckas komma ikapp ett gäng så är du säkerligen för stark för dem och därför hamnar du först 🙂 Det blir lite chansartat. Trampa på!